Sub semnul R.E.S.P.E.C.T.-ului

În perioada 27-31 ianuarie, la Școala Gimnazială „Ion Irimescu” din Fălticeni s-au derulat o serie de activități, menite să marcheze Săptămâna Județeană a Nonviolenței în mediul școlar – Campania R.E.S.P.E.C.T., inițiată de I.Ș.J. Suceava-educație permanentă. Scopul acestei campanii este de a preveni agresivitatea și violența în mediul școlar și în afara acestuia, astfel încât elevii să se manifeste cu responsabilitate, să fie capabili să-și gestioneze emoțiile, în deplină siguranță, printr-o atitudine tolerantă, preventivă, comunicând activ, asertiv și nonviolent.

În cele opt activități extrașcolare au fost antrenați 231 elevi din școală, ca beneficiari direcți.

Titlurile au fost cât se poate de sugestive: Porți și meriți R.E.S.P.E.C.T. (Pregătitoare B); R.E.S.P.E.C.T.-ul se învață de mici (Pregătitoare SbS), Cum arată, sună și se simte o ceartă (II SbS); Violența distruge vieți (III A), Culorile prieteniei (IV A); Drumul către R.E.S.P.E.C.T. (VII B), Stop violența! (VI A); (Toleranța, apanajul umanității (VIII C).

Prin aceste demersuri s-a urmărit: identificarea de către elevi a tipurilor de violență; sensibilizarea privind consecinţele actelor de violenţă; optimizarea și valorificarea tuturor resurselor individuale pentru a face față provocărilor din mediul real și online; creșterea gradului de responsabilizare a elevilor privind gestionarea situațiilor conflictuale; adoptarea unor comportamente asertive, ca alternativă la agresivitate; formarea la elevi a unei atitudini civice durabile, tolerante.

Elevii din clasele primare au citit scrisoarea unui personaj alungat din Poiana Prieteniei, au identificat comportamentele care facilitează stabilirea și menținerea relațiilor de prietenie, consecințele comportamentelor prietenoase/neprietenoase, au făcut cunoștință cu problematica conflictelor, au exersat tehnici de negociere a acestora. Au vizionat secvențe de film, au citit în grupuri mici texte care ilustrează comportamente violente în situații reale date, au identificat soluții prin care se pot evita asemenea atitudini.

Au definit și explicat cuvintele-cheie ale campaniei: Responsabilitate. Educație. Siguranță. Prevenție. Emoție. Comunicare. Toleranță. În cadrul unor jocuri de rol, copiii au probat diferite atitudini pe care le pot lua în diferite contexte, ca alternative la manifestări violente. Au decorat literele specifice și au intonat Imnului R.E.S.P.E.C.T.U.L.U.I., cu versuri compuse frontal și melodie adaptată de elevi.

Elevii de gimnaziu au participat la dezbateri de grup privind toleranța, au conștientizat diferența dintre a fi tolerant și intolerant. Aceștia și-au exprimat liber opinia prin brainstorming, pornind de la cuvintele cheie ale campaniei, pe care le-au definit apoi cu ajutorul DEX-ului.

Au identificat diferite tipuri de violență, au diferențiat comportamentele pozitive de cele negative în diferite situații critice, au exersat strategii de negociere pentru rezolvarea problemelor de grup. Pentru ilustrarea celor învățate, au realizat postere reprezentative.

Prof. înv. primar Silvia Moroșan (coordonator proiect)